Overgangsklachten verminderen met deze leefstijl verandering

We gaan het hebben over de overgang en hoe we overgangsklachten kunnen verminderen door o.a. voeding, beweging, ademhaling, beter slapen, uitrusten en bewuster leven. Dat klinkt waarschijnlijk als een rigoureuze verandering? Ontdek dat het niet zo lastig is als het lijkt in dit artikel.

Voeding die schaadt tijdens de overgang

Voeding is hierin een key factor. We nemen zoveel suikers tot ons, bewust dan wel onbewust, met snoep of chocolade bijvoorbeeld, maar ook in heel veel ‘gezonde’ producten die we eten zit suiker. Kijk maar eens op de verpakking van de producten die je koopt.

Door juist heel bewust te gaan kiezen om bijvoorbeeld alleen al suiker weg te laten uit je voeding zul je in korte tijd al klachten zoals opvliegers verminderen of zelfs doen verdwijnen. Hoe weten we dit? Tanja heeft het zelf ondervonden samen met honderden andere vrouwen die 21 dagen gezonder aten tijdens de Immuunboost.

Je lichaam verandert, dus pas ook je leefstijl aan

Je algehele gezondheid verbeteren is eigenlijk ’the way to go’ en dat is waar de Immuunboost over gaat. De overgangsklachten zijn er… daar kunnen we niets aan veranderen. Dat is gewoon een natuurlijk proces van het ouder worden.

Het lichaam verandert, de hormoonbalans verschuift en dat heeft effect op hoe je jezelf voelt. Je lichaam wordt gevoeliger voor externe factoren zoals de voeding die je tot je neemt, alcohol, stress of (zware) fysieke inspanning.

Maar als je tijdens de overgang – even plat gezegd – al op een ‘gifbelt’ woont… oftewel overdreven in een vergiftigd lijft huist, dan krijg je nog meer last en vervelende klachten waarbij gewrichtspijn erg vaak voorkomt.

Begin met een detox programma zoals de Immuunboost

Veel van deze klachten komen voort uit ons eigen lichaamsvet. Het vet dat het lichaam heeft opgeslagen daar zitten ook toxische stoffen in verborgen. Als daar dan ook de overgangsklachten bij komen, merk je dat je jezelf echt ellendig kan gaan voelen. De kunst is dan om het echt bij de bodem aan te gaan pakken en dat begint bij plantaardig eten, detoxen, dierlijke eiwitten achterwege laten etc.

Eigenlijk alle samengestelde producten laten uit je dieet, zoals voorverpakte producten, magnetronmaaltijden, pakjes en zakjes etc.

Als je dit 21 dagen uit je systeem laat, wat we tijdens de Immuunboost doen, zoals Tanja in onderstaande video laat zien, zul je al na 7 dagen vooruitgang merken. Dat is wat de meeste mensen ons vertellen die de Immuunboost hebben gedaan.

Tanja vertelt over hoe ze haar overgangsklachten kon verminderen tijdens door de Immuunboost.

Veranderen van leefstijl zorgt voor afkickverschijnselen

Hoewel, de eerste week zul je eerst door een afkick proces gaan. Je zult kwaaltjes erger kunnen voelen zoals hoofdpijn, spierpijn, duizeligheid, je kunt wat knorriger zijn etc.

Vaak zijn deze klachten erger aanwezig dan voor je zo gezond at, maar dat is een tijdelijk proces. Alle afvalstoffen willen het lijf uit!

Maar na die week zul je het merken. Je voelt je zoals je je al een hele lange tijd niet hebt gevoeld. Dat je weer helder in je hoofd bent, minder spierpijn hebt, fitter en energieker bent etc.

Afkicken hoort erbij, maar wat is er tegen te doen?

Niet te vergeten de mentale en emotionele gewoontes van ‘lekker’ eten of snacken. Stiekem zijn we daar ook wat verslaafd aan geraakt. Een wijntje, biertje, een koekje, een stuk chocolade etc. Als je dat een paar weken laat liggen zul je vooral in het begin hunkeringen kunnen krijgen, maar daar hebben we gelukkig een oplossing voor waar we het zo over gaan hebben. Emoties en hunkeringen kun je bijvoorbeeld al verzachten door bepaalde ademhalingsoefeningen. Hierover lees je meer in het volgende stuk.

Voeding is belangrijk, maar ademhaling eigenlijk het allerbelangrijkst.

Ik (Lars) ben ook ademcoach en weet dat ademhaling enorm belangrijk is voor onze algehele gezondheid en met name ons parasympatisch zenuwstelsel. Ik geef je graag tips waarmee je jouw ademhaling kunt veranderen.

Door de neus ademhalen is wetenschappelijk bewezen gezonder.

Je gaat daarmee een andere manier van ademhaling zoals hoofdzakelijk door je neus ademhalen en de ademhaling te verlengen.

De in-ademhaling maak je iets korter zodat het ca. 3 of 4 tellen wordt en de uitademhaling wat langer zodat deze 5 a 6 tellen duurt.

Het uitblazen kan door de mond, maar beter nog door de neus. Dit laatste is vooral de afgelopen 20 jaar (ook wetenschappelijk) bewezen en aangetoond heel goed is voor je lichaam & geest.

Wat je hiermee creëert is een verhoging van je de koolstofdioxide waardes in je systeem. Koolstofdioxide zorgt ervoor dat het zuurstof in je bloed terechtkomt. Door een betere ademhaling ontstaat een hogere waarde levert het voordeel dat zuurstof tot dieper in de cellen gaat. Dat zorgt ervoor dat het metabolisme van die cellen sneller gaat.

Goed ademen geeft voordelen als een sneller metabolisme en gewichtsverlies

Het grote voordeel van een sneller metabolisme is dat je makkelijker afvalt.  En juist Tanja, had last van aankomen tijdens de overgang. De kilo’s kwamen eraan en ze raakte ze ook niet meer kwijt. Ze was zo’n 7 kilo te zwaar en nu weer terug op een gezond gewicht; het gewicht van voor de bevalling van ons laatste kind!

Naast afvallen is ademhaling ook belangrijk voor een ontspannen zenuwstelsel, waardoor je dus minder last hebt van een kort lontje of stress.

Overgangsklachten verminderen tips:

  • Suiker /koolhydraten (zoveel mogelijk) uit je dieet halen
  • Beweging: wandelen, fietsen, krachttraining, alles op een rustig tempo.

Wat je vooral niet moet doen als je wilt afvallen

Wat ik heel veel vrouwen zie doen als er wat kilo’s zijn bijgekomen na de feestdagen zoals de kerst, of net voor de vakantie willen ze er wat slanker uit zien etc. Die typische ijk momenten; dan gaan ze naar de sportschool toe om vervolgens eindeloos op de loopband te staan. En maar rennen en rennen… of ze gaan fanatiek naar de pilates klassen en vaak met tegenzin met als doel even snel afvallen. Het nare daarvan is, is dat je er stress van krijgt. Je systeem ervaart het als stress en wat doe je lichaam dan, stresshormonen loslaten in het bloed.

Door stress hunkert je lichaam naar suikers

Dat proces wil het lichaam weer reguleren en compenseren. De hersens krijgen daardoor wat minder suiker en slaan alarm. Als je dan thuiskomt van de sportschool pak je als eerste een koekje, energy bar of energy drink of iets anders suikerhoudends om het ellendige gevoel mee kwijt te raken. Als je op deze manier bezig met sporten bent wordt het op je tanden bijten en afzien.

Balans in rust, bewegen, voeding, ademhaling & bewustwording brengen verandering

Alleen al met bewuster gaan leven, kan het zomaar onverwachts voorkomen dat er allerlei emoties loskomen en processen in je lichaam in beweging komen. Dat emotionele aspect van gezondheid wordt opgevangen tijdens de Ongelooflijke Immuunboost waarin we stilstaan bij verslaving (koffie, roken, suiker etc) en hoe we daar mee om kunnen gaan.

Jouw oude patronen inzien en doorbreken, dat leer je niet tijdens een standaard dieet.

Je gaat door een gezondere leefstijl oude pijntjes uit het lichaam losmaken en ook vastzittende emoties kunnen daarbij loskomen. Waarbij je doorgaans misschien een stukje chocolade at, een peukje deed, een wijntje of een biertje nam, laat je deze nu staan.

Het gevolg is dat je leegte ervaart en er hunkeringen kunnen ontstaan. Hoe ga je daar nu mee om? Die leegte en het nare gevoel van het afkicken van die oude patronen? Dat zijn aspecten die je bij een willekeurig dieet niet leert waardoor je snel afhaakt en weer terug in het oude valt. De Immuunboost geeft extra aandacht op het moment dat het zwaar wordt, dat emoties tot uiting komen en dat het lichaam en geest beginnen tegen te stribbelen.

Als je er alleen voor staat is het veel zwaarder dan samen

Ben je tot hier gekomen met lezen, dan geloven wij dat jij het stukje gezondheid voor jezelf serieus neemt. Is het bij jou wel eens voorgekomen dat je afhaakte tijdens het veranderen van oude gewoontes, zoals bijvoorbeeld tijdens een dieet? Wij hebben dit zelf ook diverse malen ervaren en kwamen erachter dat het extra goed werkt om er niet alleen mee bezig te zijn, maar het proces te delen met anderen.

Vooral vrouwen bleken het fijn te vinden om elkaar te motiveren en stimuleren in het proces

De allereerste Immuunboost werd in 2020 gegeven, net toen de corona tijd aanbrak en we gaven de eerste groep mensen (een paar honderd mensen) gratis toegang. Het werd een enorm succes omdat de grootste groep mensen het 21 dagen volhield om de challenge gezamenlijk af te ronden. Dit kwam grotendeels doordat we het samen deden. In de Facebook groep deelden we lief en leed. Mensen steunden elkaar en er ontstonden zelfs vriendschappen. Het fijne is dat je jezelf kunt uiten, je wordt gehoord en er wordt samengewerkt.

We geven 31 mei 2022 weer een nieuwe ‘gezamenlijke’ Immuunboost challenge, die we nu ongeveer 2 keer per jaar doen. Nu met het thema ‘Zomerfit in 21 dagen’.

Tips en ondersteuning in de facebook groep

Je hebt nu een idee van wat je kunt doen om overgangsklachten te verminderen en wat het effect is als je de Immuunboost Challenge zou doen. Je hoeft natuurlijk niet aan een programma deel te nemen om met je gezondheid aan de slag te gaan. Je hebt in dit artikel al de nodige tips ontvangen waarmee je zelf aan de slag kunt.

Zelf aan de slag? Probeer dit 21 dagen:

  • Suiker achterwege laten
  • Dierlijke eiwitten uit je dieet schrappen
  • Samengestelde voeding vermijden.
  • Door je neus gaan ademen en je uitademing verlengen: 4 tellen in, 6 tellen uit.
  • Ga sporten en bewegen (rustig tempo!) Niet jezelf afbeulen in de sportschool.
  • Luister naar je lichaam, zorg dat je niet in de stress en uitputting komt.

Wil je het liever met ons samen doen en aanhaken?

Schrijf je dan in voor de Ongelooflijke Immuunboost. Probeer het 14 dagen uit en ervaar zelf hoe je: lichaam, geest en mindset kunt veranderen en overgangsklachten kunt verminderen.

Lars Faber

Lars Faber

Holistisch coach & begeleider
De Ongelooflijke Immuunboost Challenge

Delen!
Delen!
Delen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stel hier je vragen